Voorwerpen met verhalen.

 
Nederlanden van 1845.
Het Verzekeringsspel.  
Reeds eind 50-er, begin 60-er jaren van de vorige eeuw gaf de Nederlanden van 1845 dit spel aan haar klanten om gezinnen vertrouwd te maken met de verschillende vormen van verzekering die zij aanbood.
Het spel is een combinatie van Ganzenborden en Monopoly.
 
Bij het begin van het spel krijgt iedere speler van de tussenpersoon 1.300 gulden.
 
 
En mag je van de tussenpersoon voor maximaal 675 gulden verzekeringen kopen.
Iedere speler gooit op zijn beurt de dobbelsteen en gaat zoveel plaatsen vooruit als hij ogen gooit. Komt hij op een hokje "met schade", dan moet hij betalen, tenzij hij verzekerd is.
Winnaar wordt degene die de juiste verzekeringen had gesloten op het moment dat een schade ontstaat.

 


 

 
Nationale-Nederlanden.
Het Verzekeringsspel. 

Kennelijk was dit spel een succes, want na de fusie tussen de Nationale Levensverzekering Maatschappij, Fatum Ongevallen, de Eerste Rotterdamsche en de Nederlanden van 1845 in 1962 werd door de nieuwe maatschappij Nationale-Nederlanden dit spel gemoderniseerd en opnieuw uitgegeven.

 
Duizenden Nederlanders hebben dit spel gespeeld in hun jeugd.
Met mooie namen van polissen als de TweeTraps Stijgingspolis (TTS), het Bambino Spaarplan en de Perfectpolis werden duizenden verzekeringen aan de man gebracht. Jarenlang is Nationale-Nederlanden marktleider geweest, zowel in omvang als in kwaliteit.
Helaas is deze positie na het jaar 2.000 verloren gegaan. Verwoede pogingen worden gedaan om die positie terug te krijgen, maar de huidige crisis en de voorgenomen ontslaggolf werkt daar niet aan mee. Na de overname van DeltaLloyd 

 



 
 

 

RVS.
Gouden tonnetje, 1946.
(Geschenk van de heer R. Kamerbeek te Amersfoort, overleden 2018)
 
De RVS had in de 40-er jaren van de vorige eeuw een speciale methode om haar vertegenwoordigers te motiveren. Wie in een jaar meer dan 100.000 gulden aan levensverzekeringen verkocht kreeg als beloning een verguld tonnetje. Aan de ene zijde het logo van de RVS, het beroemde echtpaar met paraplu en hondje, aan de andere zijde de naam van de gelukkige (C.Kamerbeek), het jaartal (1946) en het totaal geproduceerde bedrag (Fl. 217.000,-).
 

 



 
AMEV.
Replica van poliszeep van Utrecht Maatschappij van Verzekering op het Leven. 
In het begin van de 20-ste eeuw verkocht men tabak, koek en ook zeep met een verzekering als toegift. Een tijdelijke gratis verzekering van 1.200 gulden tegen Spoor-en Tramwegongelukken als reclamemiddel.
In het AMEV-verzekeringsmuseum te Utrecht (helaas niet meer voor bezoekers toegankelijk) heeft men nog de originele poliszeep, verzekeringsmargarine en verzekeringschocolade in de collectie.

 



 
Nationale Levensverzekering-Bank N.V. / Eerste Rotterdamsche Ongevallenverzekering.
Bouwplaat, 1949.

Bijzonderheid: (Ik citeer letterlijk uit de oorspronkelijk 'Handleiding" bij de bouwplaat).

Als nu alles klaar is, zul je wat zien, wat je nog nooit gezien hebt en ervaren, hoe groot "De Nationale" is. Je kunt namelijk het nieuwe gebouw over het gehele oude gebouwencomplex laten zakken. Je bent ineens helemaal in 1949. - Rotterdam herrijst!
 

 

 


 

 
"Dick Bos. De Verzekeringszwendel", geschreven door MAZ
Een herdruk uit 1963 van het oorspronkelijk uit 1938 daterende boekje. Voor mijn generatie, geboren 1943, had Dick Bos een bijzondere aantrekkingskracht, want wij mochten deze `beeldverhalen` niet lezen van onze ouders, omdat je dan niet goed zou leren lezen!
 
Bij lezing blijkt het verhaal helemaal niet over verzekeringen te gaan, maar om afpersing van winkeliiers. Die moesten aan criminelen beschermgeld betalen om te voorkomen, dat hun bedrijf kort en klein geslagen werd. Uiteraard lost Dick Bos het probleem voor de goedwillende middenstanders op de van hem bekende wijze op.


 

"Assurantietermen", R.A Haverkorn van Rijsewijk, 1e druk, 1940,1946.

Toen de gegevens voor dit boekje verzameld en voor het grootste deel uitgewerkt waren, werden zij vrijwel alle bij het bombardement van Rotterdam in mei 1940 vernietigd. De gegevens werden opnieuw verzameld in de oorlog en eerst na de oorlog in oktober 1945 kon de eerste druk verschijnen. Vele drukken zouden nog verschijnen. In het bezit van het museum zijn ook nog de 7e, 8e, 13e, 14e, 15e druk en een special t.g.v.het 25-jarig bestaan van de BAVAM. Inmiddels is de 18e druk te koop.
Dit boekje behoort tot de standaarduitrusting van iedere verzekeringsman of vrouw gedurende een aantal decennia.
Dat het vak ingewikkelder is geworden bewijst het aantal pagina's: 183 in 1945, 500 nu. En het boekje is ook in de lengte en de breedte gegroeid in de jaren. 
 

 
Delta Lloyd.
Stropdas, ontworpen door Patty Harpenau.
Twee soorten relatiegeschenken komen in het verzekeringsbedrijf het meeste voor: pennen en stropdassen. In het verzekeringsbedrijf waren vooral stropdassen erg geliefd. Immers tot voor kort ging geen enkele zichzelf respecterende verzekeringsman de deur uit zonder een stropdas om.
Het begon met dassen, waarin de naam en/of het logo van de verzekeraar prominent aanwezig was. Gaandeweg werden de dassen subtieler, maar over het algemeen wel saai en netjes. Begin 90-er jaren brak Delta Lloyd met deze traditie door Patty Harpenau een voor die tijd zeer wilde stropdas te laten ontwerpen. Zo wild, dat niet ieder verzekeringsman deze das durfde te dragen. Maar het blijft een kunstwerk in zijde en een pronkstuk in de verzameling.


 
OLMA en Hooge Huys. 
Balpen in de vorm van een injectiespuit. 
 
Deze voorwerpen hebben altijd heel veel belangstelling gehad in mijn vitrine. "Een verzekeraar die een injectiespuit als relatiegeschenk weggeeft?" vroeg men dan.
Ja, de OLMA als gespecialiseerde artsenverzekeraar en het Hooge Huys als ziektekostenverzekeraar.
Overigens, je kan er alleen maar mee schrijven en niet mee inspuiten.

 


 
 
Nationale-Nederlanden.
Pennen en notititieblocs met spelers van het Nederlands voetbalelftal.

 

Als jarenlang sponsor van ons Nederlands voetbalelftal heeft Nationale-Nederlanden heel veel reclamemateriaal uitgegeven rond elftal en spelers.
Hiernaast twee voorbeelden van artikelen met cartoons van bekende spelers. Links vier balpennen met  resp. Clarence Seedorf, Michael Reiziger, Frank de Boer en Arthur Numan. Rechts vier mini-notitieblocs met Frank de Boer, Ronald Koeman, Edwin van de Sar, Jan Wouters, Frank Rijkaard en Michael Reiziger
 

 

 

 

 


 
LAR Rechtsbijstand.
Grote gipsen slak. 
 
Deze slak, die van gips is gemaakt en als presse papier kan worden gebruikt, was onderdeel van een marketing campagne van LAR Rechtsbijstand. Bedoeld was om aan te geven, dat het slakkehuis symbool staat voor veiligheid en geborgenheid, evenals de rechtsbijstandverzekeringen van de LAR.
De tussenpersonen en klanten hadden echter veel meer een associatie met traag en langzaam.
 

 



 

Elvia. Zaklantaarn in de vorm van een telefoon. 

 
Elvia heeft steeds originele weggevertjes aan haar relaties geschonken. Zoals deze telefoon, waar je niet mee kunt bellen maar heel goed mee kunt kijken in het donker. De houder kan aan de muur worden geschroefd, b.v. in de meterkast. Dan is de lantaarn bij de hand, als de electriciteit is uitgevallen.
 

 

 

 
 

 
Elvia. Mini Worker, 1988.
 
Nog een voorbeeld van een origineel relatiegeschenk. De Mini Worker. Een volledig kantoor in een apparaat van 11 x 3,5 x 3 cm!
Dit kleine ding bevat een papiermes, een meetlint, een nietmachine, een potloodslijper, een schaar, een briefopener, een perforator en een ring om het geheel aan je riem te hangen.
 
Als dat niet handig is!



 

Fortis. Wandklok met logo ondersteboven.

Trots kwam de accountmanager van AMEV binnen in mijn kantoor met een prachtig cadeau. Een klok met de nieuwe naam Fortis erop. Maar bij het uitpakken bleek, dat het logo er verkeerd om opstond! Beschaamd wilde hij de klok weer terugnemen en zo spoedig mogelijk omruilen voor een goed exemplaar. Maar "eens gegeven blijft gegeven", hij kreeg de klok niet meer terug en mijn verzameling had een uniek exemplaar erbij.



 

 

De Ocean. Reclameplaatje voor een ongevallenverzekering. 

Deze cartoon lag op een zaterdagavond ineens in mijn brievenbus. Afzender onbekend.
 
Beide heren missen een been. De een loopt ongeschoren en vermagerd in een uiterst sjofel pak met een reclamebord voor ongevallenverzekeringen van de Ocean. De ander, duidelijk in goede doen en goed doorvoed, uiterst deftig gekleed, legt zijn hand op de schouder van de sjofele man en zegt tegen hem:
"Gij waart, als ik, er mee gebaat,
Zoo gij gedaan hadt wat daar staat!".
Een beter argument om een ongevallenverzekering te sluiten is niet te vinden!
 
Het plaatje is niet gedateerd, maar gezien gezien de kleding van de heren en de spelling van ver voor de tweede wereldoorlog.

 


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 


 
Holland van 1859. Rijmprent door Bertus Aafjes en Piet Worm, 1959.
(Geschenk van Ruud Horsten te Beek (L).
 
De "Holland" biedt na honderd jaar,
Een rijmprent aan haar vriendenschaar:
Hij werd gemaakt in fraaie vorm,
Door Bertus Aafjes en Piet Worm.
 
Met deze tekst verraste de Holland van 1859 in 1959 bij haar 100-jarig bestaan haar relaties met een gedicht met tekeningen. Uiteraard zat er in het gedicht wel een commerciele boodschap.
 
De tekst in de kop luidt:
Dit is de oude holenmens;
Hoe zelden gaat het hem naar wens !
Nooit werd hij eens door het lot verwend;
De polis is hem onbekend.
De Mammouth rent hem achterna;
De neushoorn slaat hem woedend ga;
Zodat - van alle kant bedreigd -
Hij vroeg reeds grijze haren krijgt.
 
En dan gaat het verder onder de appelboom:
Maar deze man is daarentegen
Uit achttienhonderd vijf en negen !
Waarom dat opgewekt gezicht ?
Juist werd de "Holland" opgericht.
Hij ging dan ook, voor alle schade,
Een volle eeuw bij haar te rade.
 
Bedreigden inbraak, storm of vuur,
Zijn woonhuis, boerderij of schuur, -
Moest hij voor 't eerst met 't Hollands spoor, -
Of met een schip de zeeen door, -
Of later, op een eerste vlucht,
Per vliegmachine door de lucht, -
Deed hij des Zondags graag aan sport,
Waarbij men soms gehavend wordt, -
Zag hij zijn hond of kinderen,
't Verkeer gevaarlijk hinderen -
Steeds heeft zich oudoom, welberaden,
Verzekerd tegen alle schade,
Zodat het niemand meer verwondert
Dat hij niet grijs is maar wel honderd.
 
Graag zegt hij tegen jonge vrienden,
De schade rond zich henen ziende :
"Wie nog geen polis heeft, mijn waarde,
Leeft als een holenmens op aarde."
 

 


 

RVS. Het bekende beeldmerk als beeldje, 1988.
(Geschenk van Rob de Waard te Rotterdam)
 
Bij het 150-jarig bestaan in 1988 gaf de RVS dit beeldje aan haar relaties.
Wat u ziet is de voorzijde. "Maar", zult u zeggen, "Ik kijk het echtpaar toch op de rug". Dat klopt. Het beeldmerk is altijd van de kijker af gewend geweest. Hij wijst met zijn wandelstok omhoog naar de letters RVS.
Helaas is de naam RVS en dus ook dit beroemde beeldmerk in 2012 verdwenen.